5.3.2020

סדנאות כתיבה: יתרונות מול חסרונות

לכתוב בצוותא

בדרך כלל אנשים שאוהבים לקרוא ספרים, מוצאים עצמם כותבים בעצמם. וזה לא אומר שכולם כותבים מוכשרים או סופרים לעתיד. את כישרון הכתיבה אפשר לפתח. והיום לאוהבי המילה הכתובה יש היצע רחב מאוד של קורסים וסדנאות שמנסים למשוך אליהם אוהבי כתיבה נלהבים. ממש כמוני.

אני מצאתי את עצמי במגוון רחב של קורסים וסדנאות. תוהה לאן כדאי לי ללכת והאם באמת כדאי להוציא על זה עכשיו סכום כסף לא מבוטל. אחרי הכול, מפעילי הסדנאות והקורסים מושכים אותי ללמוד כתיבה כי כמעט כל מי שכותבת חולמת להוציא את המילים שלה לאור, וכשמדובר בחלומות שלנו, הרציונאל לפעמים הולך לאיבוד. אז אם כבר להשתתף סדנה או קורס כתיבה, לאן כדאי ללכת ומה כדאי לבדוק?

 אני בוגרת הקורס : תסריטאות למתחילים באוניברסיטה הפתוחה בהנחייתו של צביקה קרצנר. סיימתי בהנאה את סדנת כתיבה ונפש של סמדר שטיינברג במגירה, בית הספר לכתיבה של הוצאת הספרים כנרת זמורה ביתן. וסדנת הבית בית ספר לכתיבה של אשכול נבו ונורית גידלי בהנחיית רוני ברודצקי שהתקיימה בחיפה. בגלל שאני תומכת נלהבת במילים הכתובות אני גם מוצאת עצמי בכל מיני הרצאות של סופרים וסופרות, ובמפגשים שונים.

המגוון באמת עצום, וגם הפער. רק אחרי שעשיתי את הסדנאות האלו גיליתי כמה מפגשים סודיים של אוהבי כתיבה שהתקיימו בחינם ברחבי הרשת. מצאתי הרצאות מוקלטות ביו-טיוב ומלא מאמרים טובים שיכולים לשפר את מיומנויות הכתיבה, בחינם.

 "ההנאה האמתית מסדנת כתיבה נובעת מהחברה שאפשר למצוא בה. אנשים עם תחומים משותפים ואותה תשוקה לכתיבה."

אני חייבת לציין שההנאה האמתית מסדנת כתיבה נובעת מהחברה שאפשר למצוא בה. אנשים עם תחומים משותפים ואותה תשוקה לכתיבה. הליך הלמידה הוא לא רק מנחה קבוצה שיודעת ללמד אלא מישהי שיוצרת אווירה משותפת וחממה שמאפשרת לכולם להביע את עצמם ואת הייחודיות שלהם מבלי לנסות להפוך את היצירה שלהם לקונפורמית מתוך חשש הביקורת. תהליך אמיתי בעבודה יצירתית נובעת ממקום של כנות ושל קבלה עצמית. ולכן, לפני שבוחרים סדנה כדי לבדוק פחות או יותר מי יהיו האנשים האחרים בה, מה קבוצת הגילים, המיקום שלה וגם הבוגרים שלה ולאן הם התפתחו.

"חשוב לחשוב מראש מה המטרה שלשמה את רוצה ללכת לסדנה."

נושא הבוגרים של הסדנאות מוביל לנושא אחר. עד כמה אתן חדורות מטרה? האם אתן מעוניינות בסדנה להעשרה עצמית או כדי להתפתח ולפתח מיומנויות כתיבה באופן כללי? ישנן סדנאות שבהן המטרה נמצאת מול העיניים. את מגיעה עם רעיון כתוב או לא כתוב, מגבשת אותו בסדנה או בודקת אותו בסדנה ומתקנת אותו בכל מפגש. מעטות הן הסדנאות האלו. רוב הסדנאות הן כלליות וגם עובדות על מוזה, איפה אפשר למצוא אותה ואיך לעורר אותה. אני מסוג הנשים שלא צריכות עוד מוזות בחיים וסדנאות שביקשו ממני לעשות שיעורי בית ולהמציא עוד ועוד דברים חדשים לא עזרו. לכן חשוב לחשוב מראש מה המטרה שלשמה את רוצה ללכת לסדנה.

"כל קורס וכל סדנה היא עסק כלכלי של מישהו אחר שמחפש עוד ועוד קליינטים."

את עלולה לצאת עם תחושת כישלון אם בחרת בסדנה שלא לגמרי מתאימה לך ולסיבות שהובילו אותך לרצות ללמוד לכתוב. צריך לזכור, כל קורס וכל סדנה היא עסק כלכלי של מישהו אחר שמחפש עוד ועוד קליינטים. זו גם הסיבה שיש כל כך הרבה מגוון. מי חשב שכל כך הרבה אנשים רוצים לכתוב? מסתבר שסופרים פעילים מוצאים את סדנאות הכתיבה ככלי שיווקי וכלי להשתכרות יציבה פחות או יותר מהסכום עליו הם מסתמכים מההוצאות לאור. בנוסף אל סופרים עם הוכחות בשטח, יש הרבה אנשים שמפעילים סדנאות כתיבה מבלי שהם בעצם הוציאו ספרים לאור, מעניין לגלות שיש אנשים שטובים הרבה יותר בללמד אחרים מאשר לעשות אותו בעצמם. לימוד היא תורה שלמה וצריך למצוא מנחה שאת מתחברת אליה ומאמינה בה. פשלות יכולות לקרות תמיד, אבל תמיד טוב לעשות תחקיר.

"פשלות יכולות לקרות תמיד, אבל תמיד טוב לעשות תחקיר."
לסיום, בנימה אישית אני יכולה לומר שקורס התסריטאות שעשיתי היה כנראה התהליך הכי מלמד שעברתי. למדתי הרבה דברים חדשים על כתיבה, על סרטים ועל בניית עלילה ודמויות ויצירת שיח או רקע וסבטקסט. שתי הסדנאות האחרות היו מקומות מאוד חברתיים ויכולת ההנאה שלה נבעה ממידת הקשר שנוצר בין הקבוצה והמנחה. לא מכל הסדנאות השכלתי, ההפך, היו מקרים שבהם הפכתי למופנמת בגלל החברה והיכולת שלי להתפתח לא באה לידי ביטוי. לעומת זאת, כנראה הדבר הכי נחמד הייתה הרצאה של מאיר שלו, סופר פורה ומוערך בספרות הישראלית, בארבעים וחמש הדקות שבהם דיבר למדתי הרבה מאוד על תהליך הכתיבה של סופר "שכבר עשה את זה", על התחושות וכיצד לקחת דברים בפופורציות.

"הכי חשוב, לעשות את מה שנכון לנו ומרגיש לנו בטוח באינטואיציה שלנו."

מה שתבחרו, שהיה בהצלחה ! 💗😃

יונה ונער הספר חתום
יונה ונער - חתום על ידי מאיר שלו


0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה