20.7.2016

האם חזירי בר מסוכנים?


תושבי הצפון ולא בהכרח הצפון הרחוק, מכירים את זה. אתה הולך לתומך עם הילדים אל הגן הציבורי  ופתאום, להקת חזירי בר חותכת אתכם מימין. את חוזרת מבילוי מאוחר בלילה ובשביל הגישה חזיר בר כפול ממך בגודלו טומן את ראשו ברחרוח השביל ולוקח את הזמן עד שמבחין בך. האם יש ממה לפחד, והאם צפיפות האוכלוסין בין בני האדם וחזירי הבר מסוכנים לבני האדם או לחזירים? התשובה מטה.

אולי זה יפתיע את תושבי הצפון שכבר התרגלו להלך בין חזירי הבר אבל חזירי הבר שנחשבים בעיני תושבי הערים כמטרד או בהלה, הן חיות הבר השכיחות ביותר במרחב האורבני בגרמניה וברוסיה והונג קונג, ובמדינות רבות אחרות. סתגלנות החיה והיכולת שלה להתרבות במהירות ללא איומים משמעותיים לחייה גורמים לה להיות, יחד עם עורבים ועכברושים ויונים, חיית הבר השכיחה ביותר שמצליחה לחיות  במרחב האורבני לצד בני האדם.

לפולנים נמאס מחזירי הבר שכובשים את השכונות שלהם ואלו החליטו להוציא צו המאשר לצוד כ - 300,000 חזירי בר (!) בינואר 2015. הבעיה אם כן, היא לא רק הבעיה שלנו.

חזיר הבר נחשב לחיה מתפרצת. בעקבות עליית הפסולת שבני האדם מייצרים וחוסר ההספק לפנותו מהרחובות לחזירי הבר יותר הזדמנויות להשיג מזון. החיה הנועזת הזו כמו שאתם בוודאי יודעים, לא חוששת ללכת באמצע היום לבזוז פחים הפוכים וזאת למרות שחזיר הבר נחשב לחיית לילה. מאחר ובישראל אין ממש אישור לצוד את החיה הנחשבת מוגנת, בני האדם אינם מהווים לה איום והיא מרגישה מספיק בטוחה לצאת עם גוריה לרחוב באור יום.

בדרך כלל חזירי הבר יעדיפו לברוח מבני האדם ומחיות המחמד שלהם, והכוונה היא לכלבים. הם תוקפים רק כאשר הם פצועים וחשים מאוימים. אם חזיר בר עומד בדרככם הסיכוי שיתקוף הוא כמעט אפסי. למרות שיהיו אלו שיגידו לכם שמדובר בחיית בר חכמה שלא מעוניינת בחיכוכים עם בני האדם, היא נוטה לשאננות.

כלומר, אם אתם בדרככם חזרה הביתה ובשביל הגישה גיליתם חזיר או חזירי בר, אתם מאירים עליו, צועקים לו ומנסים בפשטות לומר לו ללכת. הוא או הם, ייקחו את הזמן שלהם ברוב המקרים.

עיקר הפגיעות בארץ על ידי חזירי הבר, הם של כלבים ולכן כדאי להיזהר ולקשור את הכלבים שלכם אם אתם יודעים שיש חזירי בר בקרבתם. הפגיעה בכלבים יכולה להיות מאוד מסוכנת בעיקר כשמדובר בחזירים זכרים, בעלי ניבים. כלבים נוטים "להידלק" מנוכחותם של חזירים ולרדוף אחריהם, החזירים בהתחלה לא יחזירו להם אלא יברחו אבל אם הכלב יצליח להגיע אליהם, הכוח המאסיבי של החזיר עומד לטובתו.

אך אין הכוונה שחזירי הבר אינם תוקפים בני אדם, במהלך חמש השנים האחרונות נרשמו כמה מקרים בודדים של תקיפת בני אדם על ידי חזירים, פרטי המקרים אינם ברורים לגמרי שכן הנתקפים היו לבדם. חזירי בר עלולים להתנהג בתוקפנות, ולכן כדאי להזהיר אותם לפני כן, כמו כן המולה גדולה מידי סביבם עלולה לפתח את יצר ההתגוננות שלהם.  - רעש קל או קריאה לעברם תהיה אזהרה מספקת. כמו כן הדלקת אור אך לא סנוורם.

בנייה במקומות שבעבר היו מקום גידולם של חזירי הבר גורם להם לברוח ולמצוא מקומות עתירי מזון חדשים, אך אלו מצטמצמים וחזירי הבר מוצאים את הרחובות והשכונות שלנו כמרחב מחייה מזין. חזירי הבר יכולים לגמוע מרחקים די גדולים בחיפוש אחר אוכל, והם נוטים לשנות את מקום המחסה שלהם מזמן לזמן. 

מנסיונות ההיתקלות שלי עם מספר רב של חזירי בר, להקות של שני זכרים ארבע נקבות ולפחות שבע גורים, וזוג עד שלושה זכרי חזירים, ואמא חזירה אחת עם אחת עשרה גורים, גיליתי שהם נמנעים למרות שהם מגלים סקרנות. ריצה לעברם ומהם, גורמת לבהלה וצרחות הפתעה גם כן אבל הם לא ירוצו לעברכם.

במקרה אחד הלכתי ברחוב וכלל לא שמתי לב לאמא חזירה עד שזו הייתה ממש מולי. הסתובבתי בשקט, ועברתי את הכביש אל העבר האחר. מה לדעתכם החזירה עשתה? היא כמובן הלכה אחרי כשכל החזירונים אחריה, אני עברתי את הכביש ועברתי אל המדרכה האחרת. כמובן שהיא לא המשיכה לעקוב אחרי, היו לה גורים לגדל. - אז פאניקה לא עוזרת וכדאי לשמור על קור רוח. יש לכבד את החיות הללו ואת גודלם אך לא לתת לפחד לנהל אותנו כדי לא להקים המולה, מדובר בחיה מסוכנת שיש ללכת בסביבתה בביטחון, ערנות ובאסרטיביות רגועה ולא לבצע תנועות חדות ומאיימות.

וכדי לענות על התשובה בכותרת המשנה, ייתכן כי החלטת הפולנים יכולה לענות שצפיפות האוכלוסין בין בני האדם והחזירים מסוכנת הרבה יותר לחזירים מאשר לבני האדם. צריך לזכור שלפני כמה שנים הוחלט לאשר לציידים ישראלים לצוד מספר מצומצם מאוד של חזירים בעקבות הצפיפות והפחד שהם זורעים בקרב התושבים.

ובנוסף, לקוראי האנגלית מבינכם שעדיין מתעניינים ולא מאמינים שחזירים לא תוקפניים. הבלוג: חברים של חזירי הבר. הוא בלוג המעוניין להחזיר את חזירי הבר אל יערות הממלכה המאוחדת (בריטניה) ומתמקד בעיקר ביער דין המוכרז כשמורת טבע. 

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה