28.6.2017

האם זאבים מסוכנים?

זאב ישן


לשאלה האם זאבים מסוכנים לא צריך באמת הקדמה ארוכה, התשובה היא, כן. סיפורי מעשיות וילדים לימדו אותנו לפחד מזאבים, אבל למה? הרי בני אדם בייתו זאבים, מוצאו של חברו הטוב ביותר של האדם הוא מהזאב. אז למה בכלל אנחנו צריכים לפחד מזאבים? ואולי, אנחנו לא צריכים לפחד מזאבים אלא רק "לחנך" אותם?

בארץ ישראל אוכלוסיות הזאבים נמצאות בגולן ובערבה והם מוכרזים כבעלי חיים מוגנים, יחד עם עומאן, אנחנו אחת מבין שתי הארצות היחידות במזרח התיכון השומרות על אוכלוסיית הזאבים המקומית המשותפת לכל המזרח התיכון.

הידלדלות מקומות המחייה של אוכלוסיית הזאבים והידלדלות מקורות המזון הם הגורמים לזאבים להתקרב יותר מידי אל בני אדם. זו אינה חיה ביישנית או חששנית, הזאבים אינם ידועים כחיה המפחדת להתקרב אל בני האדם. ישנה סברה כי זאבים ידידותיים הם אלו שחיפשו את הקרבה אל בני האדם מלכתחילה וכך תהליך הביות החל. אם כן - למה הם תוקפים בני אדם?

תקיפות של זאבים בארץ

לאחרונה התרבו התלונות על תקיפות זאבים. הזאבים בדרך כלל לא תוקפים בני אדם. במקרי התקיפות המדווחות, הזאב או הזאבה תקפו ילדים ותינוקות, מה שבעיניהם נראה כטרף קל. בדרך כלל זאבים תוקפים כשהם חולים במחלת הכלבת, ולכן כדאי מאוד להיזהר מקרבה אליהם. במקרה של תקיפות הילדים בדרום, עיקר הטענות עומדות על כך שהמטיילים באזור נוהגים להאכיל זאבים ולכן הזאבים לא מפחדים להתקרב אל בני האדם ואל גורי בני האדם. 

גם כלבים כחיות מחמד במקרים נדירים נוהגים לתקוף בעיקר ילדים, המצב נובע מחוסר יכולת של בני האדם הבוגרים בסביבת הגידול של הכלבים להציב את הגבולות. כלבים, וברור מאליו שזאבים, אינם משחק והם יכולים לפגוע בבני האדם. זאבים, בניגוד לכלבים יותר קשים לשליטה ולכן כדאי לשמור על מרחק מהם ולא להאכיל אותם. 

כתבה ב-Ynet על תפיסת זאב בדרום

מוצאו של הכלב מהזאב, אך האם באמת ניתן לאלף את הזאב למרותו של האדם? בסרטון למטה, "הלוחש לכלבים" סיזר מילאן מנסה לפחות לנתב את האנרגיות והיכולות של הזאב המבוית (חצי זאב. אחד מהוריו זאב ואילו השני כלב), לטובת בעליהם.

הפיכת הזאב אל הכלב הוא תהליך אבולוציוני ארוך (לפחות זה מה שאומרים לנו) של ברירה מלאכותית.  
בין הכלבים והזאבים יש אלפי שנות התפתחות בהם הכלבים התפתחו בצורה שונה לחלוטין.
  
במחקר שנערך בשנת 2007 באוניברסיטת הונגריה וצוטט במקומות שונים, צוות של חוקרים חילק שתי קבוצות. האחת, של בני אדם אשר יגדלו גורי כלבים וקבוצה אחרת, בה בני אדם יגדלו גורי זאבים בניסיון לבדוק את היכולות הקוגנטיביות התקשורתיות בין שתי הקבוצות.

 במחקר מצולם אחר מ-2015 ששודר ב- BBC (הוידאו למטה) זאבים הוכחו כחכמים יותר מכלבים. לא היינו רוצים לחשוב שחיית המחמד שלנו, שעברה ביות כבר אלפי שנים טיפשה יותר מחיית בר אבל הזאבים הם ערמומיים יותר. כנראה שחלק מביות הכלבים שהשאיר אותם, תינוקיים יותר, בעלי מזג טוב יותר הפך אותם לפחות מתוחכמים. כלבים נוטים להישען על בני האדם כבעליהם ולסמוך עלינו יותר.


היום, כלבים יודעים כיצד לתקשר עם בני האדם ואפילו פיתחו יכולות לקריאת תווי הפנים שלנו כדי להבין אותנו יותר. הם מבינים את תזוזת העיניים שלנו, את טון הדיבור שלנו, יכולים להבין מספר מצומצם של מילים בשפות בני האדם, ולהבין את פעולת ההצבעה של בני האדם בקלות רבה יותר מהזאבים.


אבל זה לא אומר שזאבים לא יודעים כיצד לתקשר עם בני האדם או אפילו עם כלבים מבוייתים. כל מפגש עם זאבים מוכיח לנו כי זו חיה ייחודית. תוצאות המחקר הראשון הראו שגורי הזאבים יכולים להיות חיות מחמד כל עוד הם נלקחו מהוריהם בגיל צעיר מאוד. יחד עם זאת, הם פראיים הרבה יותר מכלבים, חזקים יותר ודורשים יותר סבלנות באילופם.

זאבים בטבע לא מפחדים לגשת אלינו, דבר המראה על ביטחונם העצמי הגבוה והביטחון שלהם שהם יצליחו לצאת ממצבים שונים. זאבים למדו על בני האדם ויודעים לזהות סכנות.


הזאב הוא חיה מתעתעת. הם מחפשים את הקרבה לבני האדם בעיקר כדי לשרוד ונשארים בגלל שלל ההטבות בלהיות חברים של בני האדם. בעת מחסור הזאבים לא יהססו לפגוע בבני אדם או לנסות לאכול תינוקות מאחר וכל שהם רוצים הוא לשרוד.

כיצד לזהות זאבים?

 בארץ ישראל ישנם תנים, זאבים וכלבים אשר לעתים יכולים להיראות לנו כמו חיות בר. זאבים יכולים להיות יותר מסוכנים מתנים. חשוב להבדיל בין החיות אשר חיות בסביבתנו כדי לדעת כיצד לנהוג במפגש עימם וגם סתם, בשביל לדעת. הרבה אנשים לא יודעים ממש להבדיל בין תנים וזאבים ובטווח הקצר בו בני אדם פוגשים בחיות הבר הבלבול צפוי. המארג - עמוד על הזאבים.

גוגל_תנים
גם בחיפוש בגוגל אחר תנים, מקבלים בנוסף תמונות של זאבים.

תנים הם קטנים יותר מזאבים, רגליהם קצרות יותר וזנבם שעיר מזה של הזאב. במקרים מסוימים התנים יכולים להיראות בגודל של חתול ארוך יותר ויש לכך סיבה, התנים בפניהם נראים כמו תערובת של משפחת הכלבים ומעט חתוליים למרות שאין שום קרבה אל משפחת החתולים. לעומת זאת, זאבים ייראו לנו כמו כלבים מבלי שנטיל ספק במראה עינינו. ראשם הגדול יותר משמעותית מזה של כלב ותן וקצה אפם מוארך יותר. - נסו בעצמכם לנסות ולמצוא את התמונות של הזאבים בתמונה, זה תירגול טוב.

 

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה