1.11.2016

האם תנים מסוכנים?

תן זהוב מכורבל

יללות התנים נשמעים בהרבה מקומות בישראל. להרבה חיילים יש סיפור בו עברו שמירת לילה מפרכת במיוחד בה לפחות תן אחד עבר להם ממש ליד הרגל. באזורים עירוניים כמו ברחובות חיפה, הפארקים בתל אביב ועוד, תן חוצה ליד הרגל שלנו יכול להיות הרבה יותר מלחיץ, בייחוד עם יש לנו ילדים קטנים. מה צריך לדעת על תנים כדי לא לפחד מהם?

 

רוחות רפאים

התנים הארץ-ישראליים הם קולניים בעיקר. בהרבה מקרים שומעים אותם ופחות רואים אותם. אם היינו ברי מזל והבחנו בתן, הוא ייעלם די מהר. מלבד ייללותיהם שנישאות על פני מרחקים די גדולים הם לא עושים רעש בעת אכילה או הליכה ורביצה. התן אינו חייה מוחצנת או אדישה לבני אדם, כשהם מבחינים בבני אדם התגובה התקינה ביותר היא להיעלם כמו רוחות רפאים מאחורי שיח.


קטנים וסקרנים

התנים הנפוצים בארץ הם התנים הזהובים ויחסית למדינות העולם ולזני התנים הם הגדולים ביותר. הם שוקלים בערך עד 12 ק"ג. יש להם מבנה אתלטי. הם אצנים טובים ויכולים לחלוש בכל לילה על אזורים רחבים מאוד. הם סקרנים ביחס לסביבה שלהם ולחיות אחרות ועלולים להתקרב מידי אל כלבים שקשורים בחצרות, בדרך כלל נביחות הכלבים מסלקים אותם במהירות מהאזור שלנו.


קרניבורים מאומנים


התנים הם אומנם חיית בר טורפת אבל הסיבה לכך שהם מצליחים לחיות סביבנו בצורה מוצלחת ולהתרבות ללא סכנות היא העובדה שיש להם הרבה אוכל ברחובות. פחי זבל שעולים על גדותיהם וזמינים לתנים מזמינים אותם אל מקור הריח. ישנם אנשים שמאכילים את התנים ופוגעים באיזון של מערכת יחסים תקינה עם התנים. התן הוא חיה טורפת ולא צריך להאכיל אותם או לרחם עליהם, זו חיה חכמה שיודעת להסתדר ויודעת למצוא לעצמה פגרים ושאריות מזון. תנים שהתרגלו לכך שאנשים מאכילים אותם לא יהססו להתקרב אל בני האדם אחרים.


קולות גבוהים

לא קשה להבהיל תנים. צעקות ונפנופי ידיים יעבירו להם את המסר והם יסתלקו. התן עלול להזכיר לנו מאוד כלב. מאחר והם לא גדולים מאוד, סקרנים וגם חברותיים אנו עלולים לחוש יותר מידי ביטחון מולם ולהתייחס אליהם כמו שאנחנו מתייחסים אל כלבי הבית. צריך לזכור שתן הוא חיית בר ואין לה את הסבלנות ואת יכולת התקשורת שיש לכלבים שלנו והם עלולים לוותר על הפחד מבני האדם.
חיות בר אינן צפויות כמו חיות בית, אם ניתן לתנים להתקרב הם עלולים לראות בחיות הבית שלנו אוכל.


נזקים

את עיקר הנזקים שתנים עושים הם בחוות ולחיות משק. התנים הם רבי תושייה וחכמים, הם יחפרו מתחת לגדרות, יפרצו חורים ויגנבו תרנגולות. ברחוב בו אין עופות לגנוב הנזקים שהם יכולים לעשות הוא לבלגן את פח הזבל, להבהיל את חתולי הרחוב וגם להרגיז אותם. התנים עלולים לגרום להתפרצויות של כלבת אם כי במקרים נדירים. התנים לא עושים נזקים, בייחוד אם לא מאכילים אותם ושומרים על הכבוד ההדדי בין בני האדם וחיית הבר המבוססת על שמירת מרחק וכן, קצת פחד שלהם מאיתנו.

לקריאה נוספת ומידע על התנים - באתר אנונימוס מאמרו של אריאל צבל. 
 

3 תגובות: