8.5.2019

האם כדאי לתרום לעמותות?


מגיעה תקופת החגים ופתאום אנחנו מקבלים הודעות בפלאפון, אנשים שאנחנו לא מכירים מתקשרים אלינו ומבקשים תרומה עבור ניצולי שואה, ילדים רעבים, אנשים בסיכון, נוער, חולים, בעלי חיים, חיילים בודדים. בכולנו קיים ספק, האם הכסף שנתרום למען אנשים בסיכון או עבור ברכה מקבר רחל באמת יגיע לידיים הנכונות? וכמה מנכ"ל העמותה מרוויח? יש לי כמה טיפים שיעזרו לכם להחליט האם לתרום לעמותות, לוותר, או למצוא תחלופה מספקת אחרת כדי לתת בחזרה לחברה.

לפני הכול ראוי לציין, שאני לא רק אוהבת לתרום לעמותות שאני מזדהה עם העזרה שהם נותנים, אני עבדתי בעמותה. בזמן העבודה שלי, הרבה תורמים ותורמים פוטנציאליים התקשרו לשאול שאלות לגיטימיות כמו : "האם אתם באמת קיימים? אתם לגיטימיים?" , "כמה המנכ"ל מרוויח?" , "כמה את מרוויחה?" , "למה את/ן לא עובדות בהתנדבות?" הנה התשובות :


"איזה מן עמותה אתם? איך אני אדע שאתם באמת עוזרים לזולת?"

שאלה שכל אחד ואחת צריכים לשאול עצמם כשהם באמת מתעניינים לתרום ולעזור. ישנן מספר דרכים שבאמצעותן ניתן לוודא שהעמותה היא עמותה לגיטימית, פעילה ובאמת עוזרת.
קודם כל : בקשו את כתובת אתר האינטרנט / פייסבוק של העמותה, ומספר טלפון שדרכו אפשר לחזור אליו לאחר שבדקתם שהעמותה באמת קיימת.
זה לא מספיק : עמותות רשומות הן מלכ"ר,משמעות ראשי התיבות הן מוסד ללא כוונת רווח. בישראל ניתן לבדוק את כל פרטי המוסד באמצעות האתר גיידסטר. האתר מקושר למשרד המשפטים ובו אפשר לראות את כל הפרטים של העמותה, אם היא מתנהלת בשקיפות ותחת ניהול תקין. תוכלו למצוא שם טפסים המעידים על פעילות העמותה ועל ראשי העמותה.


"כמה המנכ"ל מרוויח?"

אנשים לא מתביישים לשאול, וזה בסדר. בתור עובדת במגזר השלישי אני יכולה לומר שהמשכורות עבור העובדים אינן גבוהות. אצלנו בעמותה השתדלנו גם להעסיק אנשים ששוק העבודה לא מיטיב איתם. כמו : פנסיונרים, בעלי מוגבלויות וכ"ו. חלק מניהול שקוף דורש שחמשת מקבלי השכר הגבוהים ביותר בעמותה יפורסמו. ואכן כדאי לבדוק גם באתר העמותה ובאתר גיידסטר של משרד המשפטים, מי הם חמשת מקבלי השכר הגבוהים ומה הוא שכרם. השכר המופיע בדו"ח הוא השכר המוצהר לשנה.

"למה לא בהתנדבות?"

עמותה היא עסק לא יצרני. כלומר, עמותה היא עסק לכל דבר אך תמורת הכסף שמתקבל בו לא תקבלו בחזרה מוצר כלשהו או משהו פיזי שתוכלו להרגיש בו. מתן עזרה לבני אדם, לסביבה ולבעלי חיים דורשים אנשי מקצוע שיכולים ויודעים כיצד להתמודד עם אנשים בסיכון, או שלחילופין הם מקצועיים ויודעים לטפל בבעיות. כבעלת תואר ראשון בתקשורת ומדעי המדינה, התפקיד שלי הוא לבצע הסברה לנחיצות העמותה ולקיים קשרים עם עמותות נוספות. עובדת סוציאלית, אחראית לתת עזרה מקצועית לאנשים הזקוקים לעזרתה. וטרינר, מוודא שבעלי החיים יעברו שיקום נחוץ. אי אפשר לסמוך רק על מערכת התנדבותית שתתן מאה אחוז מעצמה בלא תרומה ממשית.

"אני מעדיף לעזור למישהו שאני יודע שהוא צריך את עזרתי."

היום באמת אפשר ליצור קשר באמצעות פייסבוק או מימון המונים עם מי שזקוק לעזרה. כך אפשר לראות למי עזרנו ולוודא שבאמת הוא זקוק לעזרה מבלי לחוש שתרמנו את כספנו כדי לשלם על משכורות ומתווכים.

חשוב לזכור שיש הרבה אנשים שזקוקים לעזרה, אבל אינם מעונינים להיחשף. הם מתביישים, הם חוששים. ולעתים גם לא פונים לעזרה אלא כשהמצב ממש מידרדר. עמותות מקבלות שיחות על ידי אנשים ששמעו על אנשים ומאנשים שזקוקים לעזרה ולא רוצים שבסביבה שלהם ידעו שהם מקבלים עזרה. במקרים כאלו פנייה לעמותות יותר הגיונית ודיסקרטית.

לסיכום : 

המדינה לא עוזרת לכולם. ולפעמים גם כשהיא עוזרת העזרה לא מספיקה ואנשים צריכים להסתמך על החברה האזרחית, הכוללת את האנשים סביבם ואת עזרת העמותות. - אם החלטתם לתרום לעמותה, תדעו שעזרתם למספר אנשים משום שכך הארגון ממשיך להתקיים, ומטרת הארגון הוא לעזור.

 זה נהדר להיות בצד הנותן, אם החלטתם לעזור באמצעות פירסום בפייסבוק או באמצעות עמותה. תמיד תבדקו קודם כל, את האמינות של מקבל התרומה באמצעות אתרי האינטרנט ובעמוד הפייסבוק שבו תוכלו לראות את הפעילות שהעמותה מקיימת. זכרו לבדוק האם היא מתנהלת בשקיפות באמצעות אתר גיידסטר של משרד המשפטים.  ושתמיד תהיו בצד הנותן. 🙏

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה