11.4.2017

מה זה בעצם מזל?

מה זה מזל


אנחנו מאחלים "מזל טוב" בימי הולדת ובאירועים מיוחדים כמו חתונה, אירוסין, לידה וגם כשאנחנו מקבלים את מה שאנחנו רוצים מישהו קורא בקול "מזל טוב" כמעין קריאת השכמה. אך מאידך ישנה האימרה "שהמזל יאיר לך פנים" אינני בטוחה האם האמרה היא יבוא מסוים משפה אחרת או תרבות אחרת אך האמרה יכולה להעיד שמזל יכול להיות טוב ויכול להיות רע. אבל מה זה בכלל מזל? והאם יש לי את זה?

מילה קטנה על (מהות ה)מזל

"זה לא המזל שלי" או אולי, "עם המזל שלי..." וגם "לא רוצה לנסות את המזל". ייתכן שמזל היא מילה נוספת לגורל או לקארמה. מעין אלמנט נוסף שאולי נולדנו איתנו ואולי מתלווה אלינו ומתחלף מידי פעם. כמו איבר בלתי נראה שמשפיע על החיים שלנו, בדרך כלל מבלי ליידע אותנו.
מזל הם דברים שקורים לנו ונקרים בדרכנו בצורה די שרירותית על פניו. האם מזל הוא משהו מיסטי, חלק מהחומר השחור או תופעה אחרת הנוגדת אפשרויות סטטיסטיות? 

Locus of Control - מקור השליטה

 מונח המחלק אותנו, בני האדם לשניים :
·         המאמינים שיש להם שליטה על גורלם (שליטה פנימית).
·         הסבורים שמזל או מקריות ממלאים תפקיד חשוב בחייהם (שליטה חיצונית).

תפיסת מקור השליטה מיוחסת לרוטר (1954)  אשר טבע את המונח. מקור השליטה הוא מושג מהפסיכולוגיה הלוא הוא תחום פסדו מדעי, אבל עדיין מדובר במדע המנסה להסביר דברים בצורה שיטתית; ההפרדה מורה על כך שבתפיסה שלנו אלו שני דברים נפרדים. בצורה רציונאלית אני רואה זאת כגבול, אדם אינטליגנטי אמור להבין כי לו יש גבולות ומגבלות, בני אדם אינם איזשהו כל יכול. לא נוכל לשלוט על העננים רק באמצעות המחשבה שלנו, ולכן כאן ניצב הגבול.
המזל הוא מכלול הדברים שאין אנו יכולים לשלוט עליהם או אפילו לדעת על מעורבותם בדברים משום שאנחנו מבינים כי יש לנו תפיסה סובייקטיבית על המציאות ועל האירועים. השליטה שלנו היא עלינו ועל האנשים הקרובים לנו וגם על כך קיימות מגבלות.

אז המזל שלי תלוי בי? או שזו גזירה משמיים?

 מה בכלל תלוי בנו חוץ מההחלטות שלנו בזמן נתון? האם אנחנו בוחרים מתי לצחוק ומתי לבכות?
התשובה לכך טמונה באישיות האדם ובשאלה שחוקרים מתחקים אחריה כל הזמן. מתי ובאיזה שלב מתפתחת אישיותו של האדם. התשובה הפשוטה היא שאישיותו של אדם מתפתחת כל הזמן אך אלמנטים כמו גנטיקה קובעים אותה. אך האם הגנטיקה גם קובעת מה יהיו ההחלטות שלנו? איך נקבע את ההחלטות שלנו? 

טוב, מצאתי ציטוט שהזדהתי איתו ומנסה להסביר מהי אישיות,
אישיות פירושו לדעת.."כי אני נע בהיסטוריה שלא אני זימנתי ושאיננה נתונה לשליטתי. שיש לה, למרות זאת, תוצאות לגבי העדפותי והתנהגותי. היא מכוונת אותי לקרבה לאחרים ולריחוק מאחרים: היא עושה מטרות מסוימות לראויות ואחרות לפחות ראויות." (Sandel 1984)

אם האישיות שלנו נקבעת כבר ברגע ההפריה ייתכן כי המזל נקבע יחד איתו. לא נוכל לומר האם החיים הם הטלת קוביה. ניתן לומר שמזל או דווקא, ראיית המזל ותפיסתו הסובייטיבית יכולה להשתנות. אם זה כך, אנחנו קובעים מתי המזל הוא טוב ומתי הוא רע.

בקצרה, מהו מזל טוב?

"אם תשאל את הסינים מה משמעותו של מזל טוב, תהיה התשובה - בריאות טובה, אוכל טוב, להיות אהוב על ידי משפחתך ומכובד על ידי הצעירים כשתהיה זקן. ולבסוף, אך לעולם לא 'ולפחות' - כסף - והרבה ממנו." - סודות הפנים, מאת ליילן יאנג 1983.

אני יכולה להסכים עם זה. מזל טוב הוא הרגע שבו האדם מרגיש כי הגיע לנחלה בה הוא יכול להיות עצמו ולתת אנחת רווחה מכל מה שיש לו. מזל טוב הוא כמובן להיות בריא, לא בודד, שבע ושיהיה לנו מספיק כסף כדי לכלכל את חיינו הבסיסיים באופן מספק. פירסום, הון עתק, והישגיות הן לא בהכרח מזל טוב ויכולים להוביל לאי שקט. ללא ספק רגעים של שלווה פנימית הם האחראיים לתחושה של מזל טוב.


ופשוט מזל?  💭

מזל הוא מכלול הדברים שאין לנו שליטה עליהם. מזל הוא לא טוב או רע הוא פשוט הדבר הנוסף הלא נראה ששולט על חיינו. 💗💗💗


תגובה 1: