20.3.2017

כיצד לחזות את מזג האוויר ללא צורך בחזאים ומפות סינפטיות?

יש אנשים שהגוף שלהם מרגיש מתי יירד גשם, המפרקים כואבים להם עוד לפני הטיפה הראשונה. יש אנשים שלפני שהחזאים הודיעו על בוא עונת המעבר מתחילים להרגיש לא טוב באף ומערכת הנשימה שלהם מתריעה כי עונת המעבר הגיעה.


מטאורולוגיה היא מדע השחקים. באמצעות התקדמות המדע ושאילת שאלות, בני האדם היום יכולים לנבא את מזג האוויר ואסונות טבע הקשורים במזג האוויר. מפות ותצלומים מלווייניים ומדידות חוזרות ונשנות יכולות מאוד לעזור אבל כמו בעלי החיים גם בני האדם כבר גילו את השטיק בנוגע למזג האוויר בזכות היותו, בעיקר, מחזורי.

תקופות השנה  

קיץ, סתיו, חורף ואביב. עונות השנה המתחלפות וההבדלים בין העונות והסדירות המחזורית שלהן מלמדים אותנו על ההבדלים באקלים ולמה עלינו לצפות ממזג האוויר. השינויים נובעים מתופעות אסטרונומיות הקשורות למיקום כדור הארץ ביחס לשמש ולסיבוב הציר שלו. היום הקצר בשנה, היום ארוך בשנה, היום שבו הלילה והיום שווים נחשבים לאירועים המגדירים מתי עונה מתחלפת. בישראל ינואר הוא החודש הקר ביותר ואילו אוגוסט הוא החודש החם ביותר.לכן, יש לתת חשיבות לתאריך. 

טמפרטורות

מדידת החום של האוויר בחוץ נעשית בישראל על ידי מד טמפרטורה המודד לפי סולם צלזיוס. הוא מודד את המולוקולות באוויר. ככול שאלו נעות מהר יותר ומתנגשות אחת בשנייה, הטמפרטורה גבוהה יותר ומעידה על חום. לכן, כדאי גם להתחשב בטמפרטורות הנמדדות באזורנו. ובעיקר בזיכרון שלנו מעונות קודמות ומשנים קודמות. (למידע על מזג האוויר בשירות המטאורולוגי הישראלי. )

רוח

המנוע של מזג האוויר הוא ללא ספק הרוח. היעדר רוח או רוח חזקה יכולה להעיד על המתרחש מחוץ לחלון הבית או המשרד ברגע זה וגם על מה היא תביא איתה מחר. איפיון רוח נעשה באמצעות מדידת מהירותה (עוצמתה) וכיוונה. מודדים אותה באמצעות קמ"ש או קשרים. תכונות האוויר משתנות עם הגובה והרוח עצמה לעתים יכולה להופיע באזור אחד ובאזור שני קרוב אחר, לא להתקיים. רוח מביאה איתה עננים ועננים מביאים משקעים, לחות והקלה בחום או לחילופין אובך.  לכן, כדאי לשים לב לכיוון הרוח ולמה שהיא מביאה איתה. (באמצעות עננים או כביסה לייבוש.)

לחות

קיום אדי מים באוויר מעידים על מידת הלחות שאנחנו מרגישים. האוויר מכיל אדי מים ואלו הופכים ללחות. כמות אדי המים שהאוויר יכול להכיל  תלויה בטמפרטורה, ככול שהיא גבוהה יותר האוויר מכיל יותר אדי מים. לחות יחסית אחראית גם לערפל ועננות. בישראל יש יותר מסוג אחד של אקלים. הדרום, באזור בקעת הירדן ובערבה הלחות היחסית היא הנמוכה ביותר ובאזורים הקרובים לים, מישור החוף, הלחות גבוהה ביותר. הגוף שלנו מקרר אותנו על ידי אידוי זיעה. כאשר הלחות נמוכה קצב אידוי הזיעה נמוך יותר וההפך. לכן, יש לשים לב למידת הלחות שאנחנו מרגישים.

עננים

צורת העננים והופעתם יכולה ללמד אותנו רבות על מזג האוויר הקיים וזה העתיד להגיע בקרוב. בעננים מסתתרים המשקעים הלוא הוא הגשם. לכן ניתן להתבונן בשמיים ולהבחין בסוג העננים כדי לנבא הופעת גשם. היעדר שמש בשמיים נובעת מעננה המסתירה אותה ומקררת את האוויר. צורת העננים מלמדת על אופן היווצרותם (רוח, לחות, ים) והם מלווים מזגי אוויר שונים. למשל, עננות גבוהה אינה מורידה גשם.
  • ענני גשם הם עננים כבדים היוצרים סופות רעמים וגשם.
  • ענני עדשה הנראים דומים לעדשה ומעידים על גשם קל.
  • ענני כבשה מעידים על לחות גבוהה ולעתים קרובות הופכים לעננים אחרים.
  • ענני נוצה מעידים על התדרדרות מזג האוויר ולסופה קרבה.
  • ענני קרעים מופיעים במצבי סערה כאשר רוחות חזקות קורעות את העננים.
אלו הן רק דוגמאות קצרות. לכן, כדאי להביט בשמיים ולראות את צורות העננים, קיומם והיעדר שמש.


הבנת מזג האוויר כבר טמונה בנו 
אנחנו לומדים הרבה דברים על הסביבה שלנו. חלק מהדברים אנחנו לומדים בצורה אקטיבית וחלק בצורה פסיבית. את מזג האוויר והעובדה שיש מזג אוויר סביבנו אנחנו למדים מגיל צעיר. לא רק שאנחנו רואים את השינויים המתרחשים סביבנו, הגוף שלנו מגיב למזג האוויר בצורה שונה ומנבא אותו לעתים. אנחנו כבר יודעים מראש מתי ללבוש מעיל ומתי רק חולצה וג'קט יספיקו. לפעמים אנחנו יכולים להסתמך לחלוטין על האינטואיציה שלנו ולפעמים אנחנו צריכים ללמוד באופן אקטיבי על התופעות במזג האוויר כדי להבין אותן ולנבא לעצמנו מה ללבוש מחר.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה